The Square

0
Any: 2017
País: Suècia
Direcció: Ruben Östlund
Protagonistes: Claes Bang, Elisabeth Moss, Dominic West, Terry Notary, Christopher Læssø

«The Square és un santuari de confiança i afecte. Dins d’ell tots tenim els mateixos drets i obligacions.»

Lluny del que pugui semblar, aquest no és ni el lema d’una campanya electoral ni tampoc un nou espot publicitari nadalenc de perfum. Aquesta frase és el leitmotiv de la candidatura que Suècia ha presentat als Oscar.

A The Square, Palma d’Or a Cannes enguany, seguim les aventures d’en Christian, l’estilós organitzador d’un museu d’art contemporani que prepara la seva pròxima exposició, la que dóna nom al llargmetratge. Heroi i antiheroi, en Christian i les seves vivències en el museu seran el principal nexe d’unió d’un collage de relats satírics, crítics no només amb el món artístic, com ja d’entrada podíem pressuposar, sinó també amb mals endèmics més mundans com ara els prejudicis, l’egocentrisme o la moralitat.

Una macedònia d’esquetxos sueca amb ingredients de tempos diferents i sense cap indici (ni narratiu, ni visual, ni sonor) de transicions ni separacions en les històries explicades. Algunes situacions s’allarguen, altres les trepitgen, i altres breument comencen i acaben com si fossin incisos atemporals. No hi ha avisos ni pautes: així és l’art contemporani.

Aquest estil s’adiu com un guant a les esbojarrades trames i als rocambolescos girs narratius de The Square. Algun gag pot semblar excessivament simple i alguna situació massa pretensiosa, però la veritat és que la fórmula emprada en aquest teatre de l’absurd enganxa i sorprèn gratament. Potser el fet d’estirar massa el xiclet li fa perdre un xic de gust als instants finals, però l’experiència resultant segueix essent d’allò més agradable.

Per cert, tot i la seva premissa, no focalitzeu tota l’atenció en el quadrat de The Square i en les seves normes; val la pena que aixequeu el cap i contempleu la galeria de personatges que pul·lulen pel seu voltant. Són ells, segurament, les autèntiques obres d’art d’aquest museu.

70%
70%
BONA
  • Puntuació dels usuaris (3 Vots)
    6.1
Comparteix.

Sobre l'autor

Eric Dablanc

Primat a temps complet

Deixa un comentari